نام كسب و كار شما، سخنگوي شماست.
نوشته شده توسط : ali
انتخاب اسم و نامگذاري براي انسان‌ها اهميت خاصي دارد. آيا چيزي در دنيا مي‌شناسيد كه اسمي نداشته باشد؟ اشخاص، مكان‌ها، سازمان‌ها، گل‌ها، حيوانات وهر چيزي كه فكرش را بكنيد، اسم و نام و نشاني دارد.

انتخاب اسم و نامگذاري براي انسان‌ها اهميت خاصي دارد. آيا چيزي در دنيا مي‌شناسيد كه اسمي نداشته باشد؟ اشخاص، مكان‌ها، سازمان‌ها، گل‌ها، حيوانات وهر چيزي كه فكرش را بكنيد، اسم و نام و نشاني دارد. نويسنده‌اي را در نظر بگيريد كه كتابي را به رشته تحرير در آورده است. معمولا نويسنده‌ها در آغاز نگارش كتاب و يا حتي يك مقاله، نامش را تعيين نمي‌كنند و عقيده دارند كه انتخاب يك اسم مناسب، گيرا، گويا و در عين حال كنجكاوي برانگيز از نوشتن كتاب مشكل‌تر است. اين دشواري راجع به گزينش نام يك كسب و كار هم وجود دارد. اگر شما هم كسب و كاري به راه انداخته‌ايد و حالا قصد داريد نامي برايش انتخاب كنيد، مطالعه گفته‌هاي زير كمك تان خواهد كرد. اگر هم خودتان با اين مشكل روبه‌رو نيستيد، مي‌توانيد اين نكات را به آن‌ها بگوييد تا قدري كارشان را آسان كند: در ضمن گاهي اوقات نام انتخابي مناسب نيست و خصوصيات لازم براي يك عنوان خوب را ندارد. در اين مواقع اگر دير نشده باشد، مي‌توان عنوان ديگري را برگزيد.
به موارد و نكات زير كاملا دقت كنيد:
- مهمترين مسئله اين است كه نام شركت بتواند نوع كسب وكارتان را به مخاطبان برساند. بعضي وقت‌ها نامهايي مي‌بينيم كه نوع كسب و كارشان را مشخص نمي‌كنند و بايد قدري فكر كنيم و چند احتمال را در نظر بگيريم تا بالاخره بفهميم كه صاحب اين نام، چه جور كسب و كاري به راه انداخته و چه كالا يا خدماتي عرضه مي‌كند. اين نام‌ها، مخاطبان را جذب نمي‌كنند. مردم خواهان وضوح و روشني مطالبي هستند كه با آن‌ها روبه‌رو مي‌شوند و علاقه‌اي به حل معما ندارند.
- يك نام گويا، موثر و مناسب آني است كه به راحتي به خاطر سپرده شود و مردم با مشاهده كالا و خدماتي نظير آن، عنوان آن شركت را به ذهن بياورند.
- تلفظ و شيوه نوشتن يك نام در تاثير و كارايي‌اش بسيار مهم است. هر قدر كه نامي آسان‌تر تلفظ شود و ديكته آن سهل‌تر باشد تاثيرگذارتر خواهد بود. اين نكته و اهميت آن زماني مشخص مي‌شود كه يك مشتري بالقوه با شما تماس بگيرد و نام شركت را اشتباه تلفظ نمايد. اواز اين خطا ناراحت مي‌شود واز اين نام طولاني و سخت هم خوشش نمي‌‌آيد.
ديكته آسان هم باعث مي‌شود كه مشتريان احتمالي و دايمي احساس راحتي كنند. به طور مثال اگر بخواهند نام و نشان كسب و كارتان را در دفترچه تلفن يادداشت كنند، با مشكل روبه‌رو نخواهند شد.
- يك نام كسب و كار لازمست كه گويا و شيوا باشد ولي در عين حال نبايد همه ماهيت كسب و كار را براي مشتريان آشكار كند. اگر مخاطب كنجكاو شود و بخواهد از ماهيت و چگونگي عملكرد يك كسب و كار آگاه شود، به سوي آن خواهد رفت. در غير اين صورت و اگر از همان ابتدا بداند كه با چطور كسب و كاري روبه‌روست، به آن توجهي نخواهد كرد. اين ابهام كنجكاوي برانگيز، در گزينش نام وعنوان كتاب‌ها، مقالات و تيترهاي روزنامه‌ها هم صدق مي‌كند.
- رعايت اين نكته شايد قدري مشكل باشد. آهنگ و طنين خوشايند يك نام در احساس يك مخاطب بسيار تاثيرگذار است. يك آواي خوش آهنگ كه تلفظي سهل و آسان داشته باشد، مخاطب را راضي خواهد كرد.
- نام كسب و كارتان را به گونه‌اي انتخاب كنيد كه در موقع لزوم قابل تغيير باشد يا اين كه بتواند مفهوم ديگري را هم در خود جاي دهد.
به طور مثال ممكن است شركت شما دامنه فعاليت‌هايش را گسترش داده از توليد نرم‌افزار پا فراتر گذارد و در حوزه توليد سخت‌افزار هم وارد شود. به اين ترتيب اگر واژه "نرم‌افزار" يا "توليد نرم‌افزار" در نام و نشان شركت به چشم بخورد، براي معرفي دامنه جديد فعاليت‌هايتان به دردسر خواهيد خورد.
- نكته مهم ديگر اينست كه شما را با كس ديگري اشتباه نگيرند. اسامي و عناوين گوناگوني در بازار هستند كه فعاليت‌هايي مشابه دارند. نام يك كسب و كار بايد از نام‌هاي ديگر متمايز و متفاوت باشد.
- دقت كنيد كه نام كسب و كارتان، مشتريان بالقوه بازار هدف را صدا بزند و آن‌ها با شنيدن اين نام يا خواندن اسم وديدن آگهي تبليغاتي دريابند كه شما همان كسي هستيد كه كالا وخدمات مورد نيازشان را عرضه مي‌داريد. نام كسب و كار متعلق به مخاطب است.
- اگر نام مشخص يك كسب و كار قدري عجيب باشد و باز هم حس كنجكاوي مشتريان هدف را تحريك كند، امكان موفقيت بالاتر خواهد رفت. مثلا يكي از لغات يا خود عنوان، معني جالبي در پس خود داشته باشد، مخاطب آن را متفاوت از ديگر نام‌ها خواهيد يافت و به آن جذب خواهد شد.
در ادامه توصيه‌هايي ارائه مي‌كنيم كه به شما در يافتن يك نام كمك خواهند كرد:
- اگر هيچ لغت يا عبارت خاصي به ذهنتان نمي‌آيد، بنشينيد و هر لغتي كه به ذهنتان مي‌آيد را بنويسيد. البته سعي كنيد واژه‌هايي را بنويسيد كه بيشتر به كسب و كارتان مربوط مي‌شوند.
- خودتان را جاي يك شنونده و مشتري بالقوه بگذاريد و فكر كنيد كه با شنيدن اين واژه چه احساسي به شما دست مي‌دهد. آيا كنجكاو مي‌شويد؟ خنده‌تان مي‌گيرد و آن را مضحك مي‌يابيد؟ قديمي و كليشه‌اي به نظر مي‌رسد يا از نوآوري و ابتكار تدوين كننده‌اش حكايت دارد؟آيا شما به عنوان نيك مشتري احتمالي مي‌توانيد بفهميد كه اين كسب و كار به خواست‌ها و نيازهاي شما مربوط است يا خير؟ وقتي اين اسم را شنيديد بلافاصله نام شركت ديگري به مغزتان خطور نكرد؟
- روش ديگري كه كمك‌كننده است. اينست كه به اسامي و نام‌هاي ديگر شركت‌ها و موسسات توجه نموده به الگوهاي مشتركي كه در همه آن‌ها يافت مي‌شود، توجه كنيد و به نكات ابتكاري و بديع هر يك دقت كنيد. در ضمن ايرادها و اشكالات شان را هم بيابيد. مجموع اين يافته‌ها، نكاتي را بر شما روشن مي‌‌كنند كه مي‌توانيد الگو و نام مناسبي براي شركت تان تدوين نماييد.
- اسامي ونام‌هايي كه با حرف نخست الفبا شروع مي‌شوند، شانس بيشتري دارند چرا كه در صفحات راهنماي مشاغل و نيازمندي‌ها در رديف‌هاي اول جاي مي‌گيرند. چرا كه مشتري بالقوه هنگام جست‌وجو براي يافتن شركتي كه بتواند مشكل او را حل كند، نخست از حرف اول الفبا شروع مي‌كند و اگر شركت مورد نظرش را بيابد ديگر بقيه صفحات را ورق نخواهد زد. 




:: بازدید از این مطلب : 1332
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 2 فروردين 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: