آزمايش متقاضيان كار
نوشته شده توسط : ali
 
 
بسياري از كارفرمايان و صاحبان مشاغل علاقه مند هستند تا طي يك سري آزمايشات نسبت به تعيين صلاحيت متقاضي كار، تصميم‌گيري نمايند.

بسياري از كارفرمايان و صاحبان مشاغل علاقه مند هستند تا طي يك سري آزمايشات نسبت به تعيين صلاحيت متقاضي كار، تصميم‌گيري نمايند. اين تست ها مي تواند شامل آزمايش مهارتها، هوش و ذكاوت، روانشناسي، شخصيت، صداقت، توانايي هاي جسمي ، پزشكي، و حتي كسب اطمينان از عدم اعتياد متقاضي كار به مواد تخدير كننده باشد.
هر آزمايش مي تواند بر صحت و سقم انتخاب نيروي متقاضي كار و تطابق توانايي هاي وي با شغل و سمت مورد نظر تاكيد نمايد. لذا فهرست نمودن ويژگي هاي  غير قابل شناسايي متقاضيان كار در مراحل پر كردن پرسشنامه استخدامي و يا مصاحبه ، مي تواند به عنوان اهداف كارفرما از هر آزمايش و يا استخدام موقت و دوره آزمايشي به حساب آيد.

دوره آزمايشي يك مسير دو سويه است و همانگونه كه براي كارفرمايان و صاحبان مشاغل به نتايجي منجر مي گردد، مي تواند براي متقاضي كار نيز حاوي دستاوردهايي باشد.از جمله نتايجي كه مي توان براي يك متقاضي كار در پايان دوره آزمايشي متصور گرديد يكي كه مهمتر از همه است بر آورده شدن انتظارات وي از شرايط و محيط كار مي باشد.اين انتظارات مي تواند از تامين اولين نيازهاي فرد خواستار كار، كه همان حقوق و مزايا است شروع ، و در سطوح بالاتر به تامين نيازهاي انساني وي اعم از جلب احترام ديگران، داشتن روابط صميمي ، كسب موقعيت اجتماعي، و رشد و شكوفايي، خاتمه يابد.
بنابراين دوره آزمايشي را مي توان فرصت قابل بازگشت براي آغاز يك همكاري دانست و بررسي كاربردي برخي موضوعات در اين حوزه خالي از لطف نخواهد بود:
*آزمايش مهارت
آزمايش مهارت كه شناخته شده ترين آزمايش هاي استخدامي به حساب مي آيد، مي تواند به سادگي يك آزمايش تايپ و پيچيدگي مستند سازي طراحي يك برنامه نرم افزاري باشد. عدم آزمون متقاضي كار با توجه به اظهارات و توانايي هاي درج شده در پرسشنامه استخدامي موجب ناآگاهي از قابليت هاي واقعي متقاضي كار گرديده و طبعا" در تنظيم سطح توقع از عملكرد وي ايجاد اشكال مي نمايد و اين موضوع منبع اصلي واكنش هائي مي گردد كه جهت حل و فصل آن بايستي مدير مجموعه انرژي زيادي صرف كند.
تعيين سطح مهارت نيروي جديد به همكاران اين اجازه را مي دهد تا در تنظيم سرعت كار و فعاليت خود با وي، مطابق با واقعيت عمل نمايند و اين نكته به يكپارچگي فعاليتها و روندهاي كاري در مجموعه كمك مي كند.
*آزمايش هوش و ذكاوت، روانشناسي ، و شخصيت شناسي
برخي از صاحبان مشاغل از تست هاي نگاشته شده براي اين منظور استفاده مي كنند كه داراي قالب چند گزينه اي مي باشد.عده اي ديگر نيز چنين آزمايشي را به صورت مشاهده رفتار و واكنش نيروي جديد در شرايط مختلف كار مورد بررسي قرار مي دهند. بايستي در نظر داشته باشيد كه تهيه و تنظيم و نيز تفسير چنين تستهائي نيازمند تخصص بوده و حاصل فعاليت يك كارشناس مي باشد.
اما نتيجه چنين آزمايشهائي به شناسائي توانائي ها و قابليت هاي متقاضي كار مي انجامد و در نتيجه مدير مجموعه را قادر مي سازد تا وي را در شرايط و موقعيت هاي مشخص براي كسب بالاترين بهره وري براي سازمان انتخاب  و مامور نمايد. به عنوان مثال:
*استفاده از افرادي كه داراي نكته سنجي مي باشند جهت بازرسي.
*استفاده از افرادي كه داراي ويژگي حركتي مي باشند در حوزه هاي عملياتي كار و تهييج نيروها.
*بهره برداري از افراد داراي قواي فكري و ذهني در حوزه هاي برنامه ريزي و ...
آنچه كه در اين قبيل آزمايش ها حائز اهميت است، دقت در عدم تهاجم به حوزه خصوصي افراد مي باشد زيرا چنين تهاجمي اگر به عنوان فرهنگ سازماني شما در ذهن نيروي كار تصوير گردد، موجب نوعي احساس بد پنهان نسبت به مجموعه مي گردد كه اصولا" پي آمدهاي خوبي به همراه ندارد.
*آزمايش پزشكي
اين آزمايش نيز جهت تطابق توانائي هاي جسمي متقاضي كار با نوع كاري كه بر عهده وي گذارده مي شود، تاكيد دارد. بديهي است تعيين صلاحيت در اين زمينه نيز بر عهده پزشك متخصص و به صورت تائيديه سلامت به كارفرما اعلام مي گردد.
*آزمايش عدم اعتياد به مواد مخدر
براي كسب اطمينان از عدم اعتياد نيروي جديد كار به مواد تخدير كننده و آسودگي از پي آمدها و حاشيه هاي ناشي از آن مي توان با معرفي نيروي كار به مراكز آزمايشگاهي از چنين موضوعي اطمينان حاصل نمود.
در پايان لازم به ذكر است بايستي از انجام برخي آزمايشات كه به تحقير متقاضي كار منجر مي گردد، احتراز نمود زيرا واضح است نمي توان از فردي كه مثلا" فاقد انگشتان دست است به عنوان يك تايپيست استفاده نمود.
همچنين توجه داشته باشيد كه ناتواني افراد در برخي حوزه ها كه ارتباطي به شغل مورد نظر ندارد هيچگاه مانعي جهت همكاري با  وي و بهره وري از ديگر توانايي ها و قابليتهاي او ايجاد نكند زيرا به هر حال هر كسي داراي نقاط ضعف مخصوصي است و هنر مديريت در استفاده از توانائي ها و استعدادها است نه حسرت خوردن به خاطر ناتواني ها. از طرفي گل بي عيب فقط خداست .اينطور نيست؟

 
 




:: بازدید از این مطلب : 1311
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 2 فروردين 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: