نوشته شده توسط : ali
 
 
میوه‌ها را چه وقت بخوریم؟

میوه‌ ها دربردارنده انواع ویتامین، مواد معدنی مانند فیبر غذایی، آنتی اکسیدان، کلسیم، فسفر و پتاسیم هستند که بدن به این مواد نیاز زیادی دارد اما برخی از آن‌ها نباید همراه غذا مصرف شوند و برخی را قبل یا بعد از غذا باید خورد.

 

خواص میوه ها

میوه‌ ها گروهی از مواد غذایی هستند که می‌توانند مواد زائد تولید شده در متابولیسم بدن را خنثی کنند. از دیگر خواص میوه ها این است که وجود آنتی اکسیدان‌های موجود در آن‌ها خاصیت ضد سرطان دارند و می‌توانند روغن حیوانی موجود در مواد گوشتی که در بدن باقی می‌ماند را از بین ببرد.

 

خواص شگفت انگيز ميوه ها

یک واحد سیب حدود 120 گرم، نصف یک گلابی بزرگ، دو عدد نارنگی کوچک، 3 عدد خرما، کیوی بزرگ 100 گرمی، 12 عدد گیلاس معادل 90 گرم و 17 دانه انگور معادل 90 گرم شامل یک واحد و یک سهم است که بدن برای تامین این ویتامین‌ها روزانه به این مقدار نیاز دارد.

 

دستگاه گوارش انسان توانایی هضم و جذب همه مواد غذایی را می‌تواند داشته باشد،  در برخی از موارد مواد مغزی مانند کلسیم، فسفر، روی و مس هنگام هضم و جذب مانع یکدیگر در بدن می‌شوند و اگر فردی کلسیم و منیزیم با هم دریافت کند باعث پوکی استخوان در فرد می‌شود؛ چرا که کلسیم اگر زیاد باشد مانع از جذب منیزیم در بدن می‌شود که در این شرایط پوکی استخوان به دلیل کمبود منیزیم در فرد است.

 

میوه‌ ها دربردارنده انواع ویتامین، مواد معدنی هستند


بعضی از میوه‌ها به دلیل وجود فیبر غذایی در شیر و لبنیات نباید با هم مصرف شوند؛ چرا که به دلیل فیبر غذایی موجود در لبنیات، مانع از جذب مواد معدنی به بدن می‌شوند و ممکن است که جذب به خوبی صورت نگیرد.

 

خواص میوه هایی مانند سیب و گلابی به دلیل داشتن بافت سفت بهتر است که قبل و بعد از غذا مصرف شوند و میوه‌های دارای بافت‌های نرم مانند توت فرنگی، هلو و انگور اگر همراه غذا خورده شوند، مشکلی را برای فرد ایجاد نمی‌کنند. همچنین برای عدم جذب کلسترول بهتر است که میوه‌هایی که ویتامین ث دارند مانند پرتقال و لیمو در کنار غذا مصرف شود.

 

خواص میوه هایی مانند سیب و پرتقال شیرین برای بیماران دیابتی بسیار موثر است و میوه‌ها به دلیل قند طبیعی که دارند مانع از کاهش سریع قند خون در این بیماران می‌شوند. همچنین بهتر است که افراد چاق قبل از خوردن غذا میوه‌هایی که بافت سفت دارند مانند گلابی و سیب مصرف کنند چرا که این میوه‌ها دارای فیبر هستند و مصرف آن باعث می شود که این افراد خیلی زود احساس سیری کنند و میل‌شان به غذا کم شود.

 

خواص میوه ها و سبزیجات خام

بیمارانی که دارای اختلالات دستگاه گوارش هستند در مصرف میوه و سبزیجات باید دقت کنند. همچنین بیمارانی که دارای التهاب روده، زخم روده و زخم معده هستند نباید از میوه‌ها به صورت خام مصرف کنند، زیرا بیماری آنها بدتر می‌شود و باید میوه‌ها را به صورت کمپوت و پخته شده مصرف کنند. 


:: بازدید از این مطلب : 1205
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 10 فروردين 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali
 
 
فین کردن شدید بینی باعث آسیب مجرای داخل بینی می شود


گاهی پیش می آید که در اثر یک حادثه و یا به طور ناگهانی و خودبخود دچار خون دماغ می شویم. ولی علت آن به راستی چیست؟ علل زیادی باعث خونریزی بینی می شوند. در این مطلب 20 علت خون دماغ شدن را برای شما می گوییم.

دو نوع خونریزی بینی وجود دارد:
خونریزی قسمت جلویی بینی
 
خونریزی قسمت عقبی بینی.
 
 
در اینجا برخی از علل این دو نوع خونریزی را بیان می کنیم.
 
 
خونریزی جلوی بینی
این خونریزی از مجموعه ای از رگ های خونی ناشی می شود. این نوع خونریزی بینی را می توان در خانه به راحتی کنترل کرد. علل شایع این نوع خون دماغ عبارتند از:
 
 
 
1- فین کردن شدید بینی
فین کردن شدید بینی باعث آسیب مجرای داخل بینی در اثر با فشار بیرون آمدن ترشحات بینی و یا پاره شدن مویرگ های خونی می شود.
اگر هر چند مدت یک بار دچار خون دماغ می شوید، احتمالا لخته خونی که در جای خون دماغ قبلی تشکیل شده، کنده می شود و باعث خونریزی مجدد بینی می شود.
 
 
 
2- سرماخوردگی یا آنفلوآنزا
ویروس سرماخوردگی یا آنفلوآنزا باعث خون دماغ نمی شود، بلکه فین کردن مکرر بینی در این بیمارها باعث خون دماغ می گردد.
اگر در این بیماری ها دچار آبریزش بینی و تجمع ترشحات در بینی شوید، احتمالا هر چند دقیقه یک بار فین خواهید کرد. فقط به یاد داشته باشید که به آرامی فین کنید، نه با شدت.
 
 
 
3- داروی ضد التهاب بینی
موقع سرماخوردگی برای جلوگیری از آبریزش بینی و رفع گرفتگی بینی، از داروهای دکونژستان بینی و ضدحساسیت (آنتی هسیتامین) استفاده می کنیم تا مجرای بینی را پاک کنند. ولی این داروها بینی را خشک می کنند و باعث خون دماغ می شوند.
هوای خیلی گرم یا سرد، چه در بیرون از خانه و چه در داخل اتاق در اثر وسایل گرمازا یا خنک کننده، باعث خشک شدن بینی و در نتیجه خون آمدن از آن می شوند
 
 
 
4- سینوزیت
اگر دچار سینوزیت باشید نیز دچار خون دماغ می شوید، ولی بیشتر خون دماغ های سینوزیت مربوط به استفاده از داروهای ضد التهاب بینی هستند.
 
 
 
5- دست کردن داخل بینی
اگر عادت کرده باشید که مرتبا دست تان را داخل بینی کنید و یا اگر خیلی محکم داخل بینی را با دست خالی کنید، به خصوص اگر ناخن های دست شما بلند باشند، این کار باعث آسیب داخل بینی و خونریزی آن می شود.
 
 
 
6- هوای گرم یا سرد
هوای خیلی گرم یا سرد، چه در بیرون از خانه و چه در داخل اتاق در اثر وسایل گرمازا یا خنک کننده، باعث خشک شدن بینی و در نتیجه خون آمدن از آن می شوند.
 
 
 
7- آلرژی ها
آلرژی باعث خارش بینی و در نتیجه دستکاری آن می شود. این موضوع به همراه مصرف داروهای ضداحتقان بینی که برای آلرژی استفاده می شوند، باعث خونریزی بینی به خصوص هنگام صبح و شب می شود.
 
 
 
8- ارتفاع زیاد
بالا بودن رطوبت و یا خشکی هوا در مناطق مرتفع می تواند باعث خون دماغ شود.
 
 
 
9- انحراف تیغه وسط بینی
خونریزی بینی از علائم شایع انحراف تیغه وسط بینی است. وقتی تیغه بین دو مجرای بینی کج شود و یا از محل خودش در بیاید، این انحراف رخ می دهد.
انحراف تیغه بینی باعث بسته شدن کانال بینی می شود و حتی باعث می شود مواد خارجی وارد بینی شوند که منجر به عفونت یا آسیب بینی می گردد. عفونت یا آسیب بینی موجب خونریزی شدید بینی می شود.
اگر بینی شما از زمان تولد، کج بوده و یا در اثر شکستگی کج شده است و تیغه آن را با عمل جراحی صاف نکرده اید، بیشتر مستعد ابتلای به خون دماغ خواهید بود.
 
 
 
10- بیماری کبدی
اگر بیماری کبدی داشته باشید و در اثر این بیماری، خون شما به راحتی منعقد نشود، این مشکل باعث خونریزی بینی خواهد شد.
 
 
 
11- مصرف الکل و مواد مخدر
مصرف مواد مخدر، خصوصا موادی که باعث خروپف می شوند مثل کوکائین، منجر به خون دماغ می شود. مصرف الکل نیز می تواند باعث خون دماغ شود، زیرا الکل از انعقاد خون جلوگیری کرده و رگ های خونی را گشاد می کند.
 
 
 
خونریزی قسمت عقب بینی
خونریزی قسمت عقب بینی خیلی کمتر از خونریزی جلوی بینی اتفاق می افتد. این نوع خونریزی بینی در افراد مسن شایع تر است.
خونریزی پشت بینی می تواند خطرناک باشد و معمولا نیاز به درمان پزشکی دارد.
اگر به تازگی خیلی خون دماغ می شوید، می تواند نشان دهنده کمبود کلسیم در بدن شما باشد. لذا به پزشک مراجعه کنید و آزمایش خون بدهید تا میزان کلسیم خون شما مشخص شود.

یکی از دلایل خون دماغ کمبود کلسیم در بدن است

 
علل شایع خونریزی قسمت عقبی بینی عبارتند از:
 
1- برخی داروها
داروهای رقیق کننده خون مثل وارفارین و هپارین و نیز داروی آسپیرین و بروفن می توانند باعث خونریزی عقب و حتی جلوی بینی شوند.
 
 
 
2- فشار خون بالا
افزایش فشارخون می تواند باعث خون دماغ شود، هر چند که این دلیل هنوز اثبات نشده است.
 
 
 
3- بیماری های خونی
خونریزی بینی از علائم برخی بیماری های خونی مثل لوسمی (سرطان خون) و هموفیلی است که روی انعقاد خون تأثیر می گذارند.
 
 
4- سخت شدن سرخرگ ها
اگر شما دارای چربی خون بالا باشید، تجمع و رسوب چربی ها و کلسترول در سرخرگ ها باعث سفت و سخت شدن دیوار آن ها می شود (تصلب شرایین یا آترواسکلروز) و سخت شدن سرخرگ ها در بینی باعث خونریزی آن می شود.
 
 
 
5- تومورها
وجود تومور در حفره بینی، چه خوش خیم (غیرسرطانی) و چه بدخیم (سرطانی) باشد باعث خونریزی بینی می شود.
 
 
 
6- ضربه به سر و صورت
اگر با سر زمین بخورید و یا هر گونه ضربه و آسیبی به سر و صورت شما وارد شود، این مسئله می تواند باعث خون دماغ گردد.
 
 
 
7- عمل جراحی بینی
یکی از مشکلات شایع بعد از جراحی بینی، خونریزی آن است که می تواند خفیف تا شدید باشد.
 
 
 
8- کمبود کلسیم در بدن
اگر به تازگی خیلی خون دماغ می شوید، می تواند نشان دهنده کمبود کلسیم در بدن شما باشد. لذا به پزشک مراجعه کنید و آزمایش خون بدهید تا میزان کلسیم خون شما مشخص شود. اگر دچار کمبود کلسیم بودید، می توانید با تجویز پزشک از قرص کلسیم استفاده کنید.
 
 
 
9- مواد محرک شیمیایی
مواد شیمیایی موجود در دود سیگار، محلول یا بخار آمونیاک، اسید سولفوریک، بنزین و سایر مواد می تواند باعث تحریک بینی و خونریزی آن شوند.
 
مطالب مرتبط


:: بازدید از این مطلب : 942
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 9 فروردين 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali
تمام خانمها علاقه مند هستند ناخن هایی زیبا و سالم داشته باشند. برای داشتن این ناخنهای سالم و زیبا باید یک سری ویتامین ها استفاده شود. در این مطلب به شرح این ویتامین ها می پردازیم.


اگر موادغذایی سالم بخورید و بهداشت را نیز رعایت کنید، ناخن‌های سالمی خواهید داشت و فراموش نکنید که سلامت ناخن‌ها از نشانه‌های سلامت کلی بدن است. اگر روی ناخن‌هایتان برآمدگی، فرورفتگی یا رنگ غیرطبیعی مشاهده کردید، لازم است که ترکیبات بیشتری از ویتامین‌های ضروری و مکمل‌ها را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید.
 
با این حال ممکن است دلیل ناخن‌های مشکل‌دار، یک مشکل جسمی جدی‌تر از کمبود ویتامین‌ها و املاح باشد و به همین دلیل همیشه نباید ویتامین‌ها را جایگزینی برای درمان‌های پزشکی دانست و توصیه می‌شود که حتما با پزشک خود در مورد هر گونه خطرات احتمالی در ارتباط با بروز مشکلاتی در ناخن‌هایتان مشورت کنید.
 
سلامت مو، ناخن و پوست با نوع تغذیه ارتباط مستقیم دارد. بنابراین برای حفظ سلامت ناخن‌ها از یک رژیم غذایی متعادل پیروی کنید که شامل استفاده از همه گروه‌های غذایی از جمله غلات، میوه‌ها، سبزیجات، پروتئین، لبنیات و چربی‌های سالم می‌شود. به گزارش کوتکزنیلز، اگر به رغم داشتن یک رژیم غذایی متعادل و سالم هنوز هم ناخن‌هایتان مشکل دارند ممکن است سلامت ناخن‌هایتان تحت تاثیر مشکلات و بیماری‌های دیگری همچون آسیب به عملکرد کبد، مشکلات تیروئیدی و یا کمبود آهن باشد.
 
 
 ویتامین‌های ضروری برای حفظ سلامت و زیبایی ناخن‌ها  
ویتامین B
 
کمبود این ویتامین سبب نازک شدن و شکستگی ناخن‌ها می شود و کمبود اسید فولیک نیز که از گروه ویتامین‌های B است می‌تواند سلامت ناخن‌ها را تهدید کند.
بیوتین
 
بیوتین نیز در واقع از خانواده ویتامین‌های B و یک ویتامین محلول در آب است یعنی نمی‌توانید آن را در بدن ذخیره کنید. این ویتامین کراتین تولید می‌کند که برای رشد ناخن‌ها لازم است.
ویتامین A
 
ویتامین A برای سلامت دندان‌ها، قشر مخاطی و پوست ضروری است. کمبود این ویتامین که به علت ایجاد مشکلاتی در جذب پروتئین، رشد ناخن‌ها را نیز کند می‌کند، ممکن است سبب خشکی و شکنندگی ناخن‌ها یا بروز ناخنک شود. خوردن سبزیجات سبزرنگ یا میوه‌های زرد و نارنجی روشی طبیعی برای دریافت ویتامین A است.
کلسیم
 
کلسیم هم برای سلامت و رشد ناخن لازم است. زمانی که یک مکمل کلسیم را انتخاب می‌کنید، حتما مکملی را که حاوی منیزیم و ماده معدنی بورون است استفاده کنید. اگر ناخن‌های سست، شکننده و خشکی دارید، اضافه کردن مقدار بیشتری کلسیم می‌تواند در رشد ناخن‌ها موثر باشد. رژیم غذایی مناسب برای افزودن کلسیم، استفاده از محصولات لبنی است که دارای میزان بالای کلسیم هستند.
ویتامین C
 
این ویتامین را همه به عنوان ویتامینی برای بالا بردن سطح ایمنی بدن و مبارزه با سرماخوردگی و آنفلوآنزا می‌شناسند، اما ویتامین C برای افزایش سلامت عمومی و استحکام بخشی به ناخن‌های سست و بدشکل هم موثر است. کمبود ویتامین C ممکن است باعث نازک شدن و شکنندگی ناخن‌ها و منجر به ناخنک ‌شود. همان طور که حتما می‌دانید مرکبات از غنی‌ترین منابع ویتامین C هستند. خوردن سبزیجات تازه و فلفل قرمز نیز برای دریافت این ویتامین توصیه می‌شود.
روی (زینک)
 
روی یا همان زینک از املاحی است که در درمان ریزش مو و سستی ناخن‌ها موثر است. زینک به ترمیم بافت‌ها، التیام زخم‌ها و تولید هورمون‌ها کمک می‌کند. همچنین می‌توانید با مصرف لوبیا قرمز، مرغ، برنج و پنیر، زینک بیشتری را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
ویتامین E
 
این ویتامین نه تنها خواص آنتی‌اکسیدانی بالایی دارد، بلکه به دلیل کمک به بهبود گردش خون در تقویت و رشد ناخن‌ها موثر است.
 
مطالب مرتبط


:: بازدید از این مطلب : 965
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 9 فروردين 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali
آفت های دهانی قطعا تا به حال باعث آزار شما نیز بوده است. از شیرنارگیل به عنوان دهانشویه، ۳ تا ۴ بار در روز استفاده کنید و تا بهبودی آفت های دهانی خود ادامه دهید.
آفت چیست؟
 
آفت دهان جزو بیماری‌های سیستم ایمنی بدن است. در بیماری‌های سیستم ایمنی، شناخت بافت‌های آشنا از بیگانه مختل می‌شود. در آفت، سلول‌های دفاعی بدن به قسمتی از مخاط دهان حمله ور شده و باعث زخمی شدن آن ناحیه می‌شوند که موقتی است و خود به خود بهبود می‌یابد.
 
 
عوامل موثر در ایجاد آفت دهانی
شکلات و فست‌فود
 
افرادی که بیش از حد معمول دچار آفت‌های دهانی می‌شوند، می‌توانند با بررسی رژیم غذایی خود از ابتلای مجدد به این بیماری جلوگیری کنند. مصرف شکلات و فست فودها از عوامل موثر در ایجاد آفت‌های دهانی است.
 
براساس تحقیقات انجام شده، هیچ علت خاصی برای ابتلا به آفت‌های دهانی مشخص نشده است اما قرار گرفتن در شرایط استرس‌آور یا مصرف شکلات، مواد حاوی پروتئین، گردو و فست فودها می‌تواند در ایجاد آفت موثر باشد.  
 
حساسیت‌های غذایی در برخی از افراد می‌تواند منجر به ابتلا به این بیماری شود. ایجاد آفت بر روی زبان چندان شایع نیست. بروز این بیماری احتیاج به بررسی پزشک دارد. در صورت عدم بهبود این بیماری پس از چند روز مراجعه به پزشک الزامی است.
 
 
کمبود آهن و اسیدفولیک
 
کمبود آهن و اسیدفولیک از دیگر عوامل موثر در ایجاد آفت‌های دهانی است و افرادی که به صورت متعدد به این بیماری مبتلا می‌شوند، باید به پزشک متخصص بیماری‌های دهان مراجعه کنند. انجام آزمایش جهت تشخیص عواملی که موجب ابتلای متعدد به این بیماری می‌شود نیز الزامی است. روش‌های درمان این بیماری برای درمان زودهنگام و کاهش درد بیماران است، چراکه ابتلا به این بیماری ممکن است منجر به مشکل شدن مصرف مواد غذایی یا حساسیت دهان به ادویه شود که پس از بهبود، این مشکلات برطرف می‌شود.
 
 
شیر نارگیل برای درمان آفت
 
از شیرِنارگیل به عنوان دهانشویه، ۳ تا ۴ بار در روز استفاده کنید و تا بهبودی زخم‌ها ادامه دهید. می‌توانید مقدار کمی عسل را با شیرِنارگیل مخلوط کنید و از آن برای دهانشویه استفاده کنید.

 
مطالب مرتبط


:: بازدید از این مطلب : 1004
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 9 فروردين 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali
نفخ شکم مشکلی است که می‌تواند شما را چاق‌تر نشان دهد، آن‌وقت است که با خود فکر می‌کنید شما که توانسته‌اید وزن‌تان را کنترل کنید پس چرا هنوز شکم دارید؟ در حقیقت این شکم نیست که شما را چاق نشان می‌دهد، نفخ شکم است که بدون اضافه وزن، جذابیت‌تان را کم می‌کند.



آیا تا به حال شده با شکم صاف بخوابید و وقتی بیدار شدید ببینید شکم‌تان متورم شده است؟ خب این مسئله هیچ ربطی به اضافه وزن یا چیزهایی مثل آن ندارد. مشکل شما در واقع، نفخ است و مقصر اصلی این داستان، رژیم غذایی‌تان است.
علاوه بر مشکلات زیبایی، مشکلات سلامت و دردسرهای مربوط به آن هم هستند که در این میان اذیت‌تان می‌کنند. اگر متوجه شدید که مشکل نفخ شکم دارید اما علت آن را نمی‌دانید با ما همراه باشید. ما در این مطلب به غذاهایی اشاره می‌کنیم که باعث بزرگ شدن شکم و نفخ می‌شوند. می‌توانید به توصیه‌های گفته شده در این مطلب عمل کنید و از دیدن اندام خود در آینه به‌علاوه سبک و راحت بودن‌تان لذت ببرید.
 
 
این فست‌فود نفاخ را ترک کنید
 
پیتزا جدا از اینکه غذای بسیار خوشمزه‌ای است، نمک و چربی فراوانی هم دارد؛ دو ماده اصلی که منجر به نفخ می‌شوند. جالب است بدانید تنها یک برش پیتزا،‌ حدود ۱۷گرم چربی و ۷۵۰میلی‌گرم سدیم دارد؛ چیزی حدود یک‌سوم میزان مصرف روزانه‌تان. مصرف زیاد نمک منجر به حفظ آب در بدن شده و به مرور وزن‌تان را زیاد می‌کند. غذاهای چرب هم می‌توانند خالی شدن شکم را به تعویق انداخته و باعث ‌شوند به شکل نامساعدی احساس اشباع بودن و نفخ داشته باشید.
 
 
سوپ کنسروی می‌خورید؟
 
آیا فکر می‌کنید سوپ‌های مورد علاقه‌تان به اندازه کافی سالم هستند؟ پس به برچسب ترکیبات آن نگاه دقیق‌تری بیندازید. حتی اگر میزان کالری و چربی آنها کم باشد، بسیاری از آنها سرشار از سدیم‌اند. وقتی دستگاه گوارش‌تان سرشار از سدیم باشد، کلیه‌ها توان نگهداری و حفظ آنها را ندارند، درنتیجه نمک وارد جریان خون شده و در آن آب را جذب می‌کند و این به حفظ آب در بدن و تورم و نفخ می‌‌انجامد. پس بهتر است به‌دنبال سوپ‌هایی باشید که هر پرس آن کمتر از ۶۰۰میلی‌گرم سدیم داشته باشد.
 
 
سیب و گلابی بخوریم یا نه؟
 
هر دوی این میوه‌ها سرشار از فیبرهای حلال اشباع‌کننده هستند که باعث می‌شود غذاهایی عالی برای کاهش وزن محسوب شوند. اما نکته منفی؛ از آنجایی که این میوه‌ها سرشار از فیبر هستند، ممکن است در معده‌های حساس باعث ایجاد شکم‌درد و دل‌پیچه شوند.
اگر دیدید این میوه‌ها با شکم‌تان چنین کاری کردند و منجر به تورم شدند، سعی کنید میزان مصرف‌تان را به نصف برسانید و تا زمانی که معده بتواند آن را تحمل کند به مرور حجم آن را افزایش دهید.
 
 
مگر می‌شود بدون ذرت؟
 
هر چند که درست کردن غذا در باربیکیو یا ظرف پرفلفل سالاد بدون افزودن ذرت ناقص خواهد بود، اما این سبزی زردرنگ منشا اصلی تورم و نفخ شکم است. در‌واقع باید گفت که کربوهیدرات‌ها به‌خوبی هضم نمی‌شوند و ذرت حاوی نوعی کربوهیدرات است که بدن به سختی آن را تجزیه می‌کند. این مسئله منجر به تخمیر باکتری دستگاه گوارش شده و به تجمع گاز و هوا در شکم منتهی می‌شود. حواس‌تان به میزان مصرف ذرت باشد تا بتوانید مشکل نفخ معده‌تان را حل کنید.
 
 
سبزیجات چلیپایی
 
سبزیجات چلیپایی مانند کلم‌برگ، بروکلی، کلم و گل‌کلم منبع غنی ویتامین‌C و فیبر محسوب می‌شوند، اما از طرفی رافینوز و فروکتان موجود در آن هم می‌تواند باعث نفخ و باد معده شود. خبر بد این است که خوردن سبزیجات چلیپایی نه تنها منجر به نفخ شکم می‌شود، بلکه بادگلوی شما را هم بدبو خواهد کرد. بدن انسان آنزیمی ندارد که رافینوز را تجزیه کند؛ همانطور که می‌دانید رافینوز قند مرکبی است که بیشتر آن را در سبزیجات چلیپایی می‌توان جست، بنابراین وقتی این سبزیجات به روده باریک می‌رسند، توسط باکتری‌ها تخمیر شده و متان، دی‌اکسید کربن و هیدروژن تولید می‌کنند که با گاز همراه خواهد بود.
 
 
انواع گازدار ممنوع!
 
اگر عاشق نوشیدنی‌های گازدار هستید باید بدانید که بسیاری از آنها در معده می‌مانند و باعث می‌شوند معده مثل یک بادکنک، متورم شود. اگر می‌خواهید اندام لاغر خود را حفظ کنید، از مصرف این نوشیدنی‌ها خودداری کنید.
 
 
سوداهای رژیمی
 
گذشته از گاز موجود در این نوشیدنی‌ها که باعث نفخ و تورم می‌شود، آنها حاوی مواد شیرین‌کننده صنعتی هستند که منجر به دل‌پیچه و شکم‌درد در معده‌های حساس می‌شود.
 
 
دردسرهای خام‌خواری
 
اسفناج سرشار از فیبر حلال است که باعث می‌شود در سالادها و ساندویچ‌ها، ترکیبی اشباع‌کننده محسوب شود، اما این ماده مغذی در آن دسته از افرادی که معده حساسی دارند می‌تواند به نفخ و تورم بینجامد. اگر از طرفداران پر و پا قرص خوردن سبزیجات خام هستید، متخصصان توصیه می‌کنند آنها را با اسموتی‌های مختلف مخلوط کنید چراکه تاحدودی باعث تجزیه آنها می‌شود و هضم آنها را آسان‌تر می‌کند.
 
 
با پیاز، فقط اشک نمی‌ریزید
 
می‌دانید که پیاز باعث بدبو شدن دهان‌تان می‌شود، اما آیا این را هم می‌دانستید که خوردن پیاز می‌تواند با تورم و نفخ همراه باشد؟ در واقع پیاز منشا اصلی فروکتان‌هاست؛ دسته‌ای از الیگوساکاریدها یا قند‌های مرکب که روده باریک نمی‌تواند آنها را تجزیه کند. به خاطر همین فروکتان‌ها، پیاز می‌تواند مسبب نفخ، گاز و درد شود.
 
 
متهم اصلی سر و صدای شکم
 
این نوع میوه‌ها، منبع غنی مواد مغذی و فیبر هستند، اما برای آن دسته از افرادی که مشکل سوءجذب فراکتوز دارند، این نوع میوه‌ها می‌تواند باعث ایجاد سر و صدا در شکم شود و زمانی که این اتفاق رخ می‌دهد بدن به سختی قندهای طبیعی را جذب خواهد کرد.
 
 
قارچ‌های دکمه‌ای
 
قارچ‌های دکمه‌ای در غذاهای بسیاری استفاده می‌شوند. این قارچ‌ها حاوی پولیول‌ها هستند که روده باریک به سختی می‌تواند آنها را هضم کند و از این طریق باعث سنگینی و نفخ می‌شود. خوردن قارچ زیاد تاثیر ملین زیادی هم به همراه دارد.
 
 
شیرین‌های هضم ناپذیر
 
غذاهای رژیمی و بدون شکر بسته‌بندی ‌شده مانند شکلات، کولا و برخی اسنک‌ها به کاهش کالری‌های مصرفی کمک می‌کنند، اما آنها سرشار از مواد شیمیایی‌ای هستند که باعث می‌شود معده‌ شما باد کند و متورم شود. دلیلش این است که غذاهای بدون شکر سرشار از الکل‌های قند هستند که حاوی ترکیبات شیرین هضم‌ناپذیرند. از آنجایی که بدن نمی‌تواند آنها را هضم کند، درنتیجه منجر به بروز گاز و نفخ می‌شوند.
 
 
لوبیا و عدس، نفاخ‌های معروف
 
هم لوبیا و هم عدس حاوی الیگوساکاریدها هستند، نوعی قند غیرقابل هضم که منجر به بروز نفخ و گاز در معده می‌شود. اگر از طرفداران این حبوبات هستید، می‌توانید به جای غذای اصلی، از آنها در غذاهایی مانند سالاد یا املت یا سوپ‌تان استفاده کنید.
 
 
حساسیت‌های خاص
 
هر چند مصرف لبنیات در همه افراد منجر به نفخ و گاز نمی‌شود اما آن دسته از افرادی که نسبت به لاکتوز حساسیت دارند اغلب بعد از مدتی که شیر، پنیر یا ماست یونانی مصرف می‌کنند، متوجه می‌شوند که شکم‌شان بزرگ شده است. وقتی لاکتوز قند طبیعی موجود در لبنیات به‌خوبی در روده باریک جذب نشود، ناگزیر به روده بزرگ خواهد رفت و در آنجا توسط باکتری روده تخمیر می‌شود. نتیجه کار در هر صورت تولید نفخ و گاز خواهد بود.
 
 
محصولات شیری
 
برای آن دسته از افرادی که نسبت به لاکتوز حساسیت دارند، شیر بادام یا شیر سویا گزینه مطمئنی است، اما اگر نوع شیری که مصرف می‌کنید حاوی کاراگینان‌ باشد، شاید در رسیدن به اندام متعادل‌تان کمی اختلال ایجاد شود. کاراگینان می‌تواند به بروز مشکلاتی مانند زخم، التهاب و سایر مشکلات معدوی-‌‌روده‌ای بینجامد.
 
 
عادات بد را هم جدی بگیرید
 
فراموش نکنید که نفخ شکم دلایلی فراتر از نوع غذا دارد. از سیگار کشیدن گرفته تا باشگاه نرفتن و ورزش نکردن. در اینجا به برخی از این دلایل می‌پردازیم.
 
 
خیلی‌خیلی تنبل هستید
 
می‌دانید که نشستن زیاد می‌تواند به اضافه‌وزن و افزایش چربی شکمی بینجامد، اما آیا این را هم می‌دانستید که این مسئله می‌تواند به افزایش تدریجی حجم شکم‌تان بینجامد؟ وقتی تحرک کافی نداشته باشید شکم‌تان در وضعیت خوبی نخواهد بود و دچار گاز معده می‌شوید. برای پیشگیری از وقوع چنین وضعیتی، سعی کنید روزانه کمی قدم بزنید یا ۱۰دقیقه در خانه ورزش کنید.
 
 
آب نمی‌نوشید
 
وقتی احساس تورم و نفخ دارید، آخرین کاری که می‌خواهید انجام دهید نوشیدن آب است. وقتی بدن‌تان دچار کم‌آبی می‌شود شروع می‌کند به نگه داشتن آب در خود و این به نفخ و تورم می‌انجامد. هیدراته نگه داشتن بدن باعث تسریع روند هاضمه شده و مانع از وقوع نفخ به خاطر غذاهای نمکی یا کربونات‌دار می‌شود.
 
 
سریع غذا می‌خورید
 
سریع غذا خوردن باعث می‌شود که هوای بیشتری وارد شکم‌تان شود. این به بدتر شدن وضعیت نفخ‌تان می‌انجامد. برای پیشگیری از آن، باید سعی کنید غذا خوردن‌تان حداقل 30 دقیقه طول بکشد. این مسئله نه تنها باعث کاهش میزان هوای اضافی می‌شود که می‌بلعید، بلکه کمک می‌کند تا بهتر به صدای بدن‌تان گوش دهید و وقتی سیر شدید دست از غذا خوردن بکشید.
 
 
برای نوشیدنی‌ها از نی استفاد می‌کنید
 
وقتی با نی چیزی می‌نوشید، باز هوا را همراه آن می‌بلعید و وارد معده‌تان می‌کنید که این مسئله باعث افزایش گاز و تورم می‌شود. برای پیشگیری از بروز این احساس نامساعد، سعی کنید از نی استفاده نکنید.
 
 
سیگار می‌کشید
 
می‌دانید که سیگار اثرات سوئی بر قلب و ریه‌ها دارد، اما چیزی که اکثر مردم نمی‌دانند این است که این عادت می‌تواند باعث کند شدن جنبندگی و تحرک دستگاه گوارش شده و مشکلاتی مانند بازگشت اسید به مری یا مشکلات کبدی ناشی از نفخ و تورم به همراه داشته باشد.
 
 
 
مطالب مرتبط


:: بازدید از این مطلب : 957
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 9 فروردين 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali
مصرف کندر موجب افزایش حافظه و تقویت ضریب هوشی افراد می شود.
 کندر در حقیقت صمغ گیاهی به همین نام است که مزه ای گس و تلخ دارد. این صمغ از زمان های بسیار قدیم توسط درمانگران طب سنتی برای درمان بسیاری از بیماری ها مورد استفاده بوده و امروزه نیز به ۳ صورت خوراکی، موضعی و بخور مصرف می شود. به باور بسیاری از مردم، مصرف کندر موجب افزایش حافظه و تقویت ضریب هوشی افراد می شود. دکتر صانعی، مشاور گیاه درمانی توضیحات کامل تری را درباره تاثیر کندر بر حافظه و نسخه های درمانی این صمغ گیاهی در اختیارتان قرار می دهد.
 
 
 
● از خواص کندر چه می دانید؟
▪ کندر علاوه بر خواص درمانی که در تسکین دردهای مفصلی، درمان بوی بد دهان و افزایش میزان هوش کودکان دارد خواص کم نظیر دیگری دارد که به برخی از کاربردی ترین آن ها اشاره می کنیم.
 
▪ خوردن صمغ کندر موجب بهبود خش صدا و صاف شدن آن می شود. این صمغ گیاهی با کاهش خلط و ترشحات حلقی خشونت صدا را برطرف می کند.
 
▪ تجویز کندر به صورت خوراکی موجب کاهش خونریزی شدید در خانم هایی که خونریزی های بسیار شدید درسیکل قاعدگی دارند، می شود.
 
▪ درمانگران طب سنتی بر این باورند که مصرف کندر در افراد مبتلا به اسهال و افرادی که دچار تب و استفراغ هستند بسیار موثر است.
 
▪ بسیاری از درمانگران بر این باورند، افرادی که بدزخم هستند و زخم های شان در مدت زمان بیشتری خوب می شود با مکیدن یا جویدن یک نخود کندر به صورت روزانه به مدت ۳ تا ۴ روز می توانند به درمان سریع تر زخم ها کمک کنند.
 
  خوردن کندر در بارداری,خاصیت کندر,طریقه مصرف کندر
 
خوردن صمغ کندر موجب بهبود خش صدا و صاف شدن آن می شود
 
 
● خانم های باردار مراقب باشند
باوری وجود دارد که مصرف صمغ توسط مادران باردار موجب افزایش هوش و ضریب هوشی جنین و کودک آینده آن ها می شود. این نکته صحیح است اما مادران باردار باید مراقب باشند که مصرف کندر بیش از ۳ ماه موجب بیش فعالی کودک آن ها شده و این مسئله در آینده آن ها را با مشکلات متعددی روبه رو می کند. بنابراین مادران باردار باید توجه داشته باشند که برای افزایش میزان هوش و تقویت حافظه نوزاد خوردن یک ماه کندر کفایت می کند و این یک ماه باید بعد از ۴ ماهگی جنین صورت گیرد.
 
● یک نسخه برای ۳ بیماری
درمانگران طب سنتی برای درمان خواب آلودگی و بی حالی ناشی از تجمع بلغم در بدن، نسخه ای دارند که به کمک آن می توان بلغم زائد بدن را دفع کرد و به درمان بی خوابی و حتی بوی بد دهان پرداخت. برای تهیه این نسخه کافی است یک نخود کندر را با یک نخود مصطکی و یک فندق سقز ترکیب کرده و آن را بجوید. برای تهیه این مواد می توانید به داروخانه های گیاهی در سطح شهر مراجعه کرده و با تهیه این مواد و جویدن آن علاوه بر بی خوابی، بوی بد دهان خود را نیز درمان کنید. علاوه بر این همین نسخه می تواند ترکیب بسیار مناسبی برای افرادی باشد که به کمر درد یا درد مفاصل از قبیل درد زانو مبتلا هستند. مصرف این نسخه موجب کاهش و تسکین دردهای مفصلی نیز می شود.
 
● تاثیر کندر در درمان پوست خشک
افرادی که پوست خشک و زبر دارند، می توانند از این نسخه برای بهبود خشکی پوست خود بهره ببرند. این افراد کافی است ۲ نخود کندر را درون روغن بادام حرارت دهند تا زمانی که کندر درون روغن حل شود. پس از آن اجازه دهید که روغن سرد شود و از آن برای ماساژ پوست دست یا بدن تان استفاده کنید. این روغن تاثیر بسیار زیادی در بهبود خشکی پوست تان خواهد داشت.
 
● تسکین اعصاب و تپش قلب با کندر
درمانگران طب سنتی ایران معتقدند، ماساژ ستون فقرات با کمک روغن کنجدی که در آن کندر حل شده باشد برای تسکین اعصاب و آرام بخشی بیمار بسیار موثر است. برای تهیه این روغن کافی است به اندازه سرانگشت کندر را درون روغن کنجد انداخته و روغن را روی حرارت بگذارید تا کندر حل شود. پس از خنک شدن این روغن آن را روی ستون فقرات ماساژ دهید، علاوه بر تسکین اعصاب و ریلکسی، این ماساژ موجب بهبود تپش قلب و تسکین افرادی که دچار ریزش قلب شده اند می شود.
 
مطالب مرتبط


:: بازدید از این مطلب : 924
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 9 فروردين 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali
ژلوفن فرم ژله‌ای داروی ایبوپروفن است که مشهورترین نام تجاری آن بروفن است. این مسکن ها جزء داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی هستند.

 

ژلوفن (GELOFEN)

ژلوفن به صورت کپسول نرم ژلاتینی است از دسته داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی می‌باشد و در موارد زیر قابل استفاده است:

کاهش موقت درد ناشی از سرماخوردگی، دندان درد، درد عضلانی، سردرد (مثل میگرن)، آرتریت روماتوئید، درد قاعدگی و کاهش تب.

مسکن‌های دیگر مانند ایبوپروفن، مفنامیک اسید و ... نیز همانند ژلوفن عمل می‌کنند.

 

این دسته از داروها می‌توانند ایجاد زخم معده کنند، بنابراین افرادی که دارای مشکل زخم معده هستند از مصرف این داروها باید خودداری کنند.

همچنین مصرف ژلوفن در سه ماه اول دوران بارداری مجاز است، ولی در سه ماه آخر بارداری که جزء گروه پرخطر است، مصرف آن ممنوع است.

مصرف این داروها باید در کوتاه‌مدت صورت گیرد و در بلند مدت نباید از این داروها استفاده کرد.

 

عوارض ژلوفن

هر دارو به موازات اثر درمانی مطلوب ممکن است باعث بروز برخی عوارض ناخواسته نیز بشود. اگر چه تمام عوارض زیر در یک فرد دیده نمی‌شود، لیکن بروز هر یک از عوارض زیر با داروساز خود مشورت کنید :

سردرد شدید، اختلالات پوستی، اختلالات بینایی، تنگی نفس، افسردگی یا تغییرات رفتاری، اختلالات شنوایی، بی حسی یا ضعف در دست‌ها و پاها، احساس خستگی، اختلالات ادراری و افزایش وزن.

 

در صورت بروز هر یک از عوارض زیر مصرف دارو را قطع کنید و سریعاً پزشک خود را در جریان قرار دهید :

درد و سوزش معده، مدفوع قیری‌رنگ یا خون آلود، احساس درد و فشار در قفسه سینه، تشنج، با یا بدون لرز، تهوع، سوزش سردل یا سوءهاضمه، لکه‌های قرمز کوچک روی پوست، جراحت، زخم یا لکه‌های سفید روی لب‌ها یا داخل دهان، خون دماغ بدون علت خاص، خونریزی یا کبودی غیرمعمول، استفراغ و بالا آوردن خون .

 

عوارض خفیف دیگری که نیاز به مراقبت پزشکی ندارند، ممکن است با ایبوپرفن پیش بیایند مانند درد خفیف معده، گیجی یا خواب آلودگی، تهوع و استفراغ، سوءهاضمه و ریفلاکس معده.

این عوارض به تدریج در طی درمان، با تطبیق بدن با دارو از بین می‌روند، البته در صورتی که ادامه یافتند به داروساز یا پزشک خود اطلاع دهید.

 


ژلوفن و بروفن جزء داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی هستند

 

قرص مسکن بروفن

قرص‌های 200 میلی گرم ایبوپروفن، بدون نسخه پزشک قابل تهیه است، اما قرص‌های 400 میلی گرم توسط پزشک تجویز می‌شود. ایبوپروفن از داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی است.

این دارو یک داروی ضد درد غیر مخدر برای دردهای خفیف تا متوسط، نظیر سردرد، درد عادت ماهانه و حملات نقرس است.

 

به علت داشتن خواص التهابی، این دارو در درمان بیمارهای روماتیسمی مثل آرتریت روماتوئید و دیگر مشکلات التهابی غیر روماتیسمی مثل آسیب‌های حین ورزش (پیچ خوردگی‌ها و رگ به رگ شدن‌ها)، بورسیت ها، تاندونیت ها (التهاب تاندون)، و استئوآرتریت (آرتروز) بسیار مفید است. ایبوپروفن تب را نیز کاهش می‌دهد.

 

چگونگی مصرف ایبوپروفن:

قرص ایبوپروفن را باید با غذا و همراه یک لیوان پر از آب خورد.

پس از خوردن قرص‌های ایبوپروفن برای جلوگیری از آسیب و تحریک بدن، 15 تا 30 دقیقه از خوابیدن یا دراز کشیدن اجتناب کنید.

 

اگر روزی یک یا دوبار ایبوپروفن مصرف می‌کنید و یک نوبت را فراموش کردید، اگر حداکثر تا 2 ساعت آن را به یاد آورید بلافاصله مصرفش کنید، در غیر این صورت نوبت فراموش شده را رها کرده، به برنامه منظمتان برگردید.

 

اگر روزانه بیش از دو نوبت ایبوپروفن مصرف می‌کنید، به محض این که نوبت فراموش شده را به یاد آورید مصرفش کنید. اما اگر تقریبا موقع نوبت بعدی رسیده بود، نوبت فراموش شده را مصرف نکنید.

مقدار دارو را دو برابر نکنید.

هنگام مصرف ایبوپروفن ، نباید بیش از مقدار مشخص شده بر روی جعبه دارو مصرف کنید، مگر طبق دستور پزشک. این دارو می‌تواند موجب کبودی و خونریزی زیاد شود

 

عوارض جانبی ایبوپروفن

در صورت بروز هر یک از علایم زیر مصرف ایبوپروفن را قطع کرده ، با پزشکتان تماس بگیرید:

خستگی یا خواب آلودگی شدید؛ درد یا سوزش معده؛ تهوع یا استفراغ؛ مدفوع سیاه؛ علایم شدید آنفلوآنزا (لرز، تب، دردهای عضلانی)؛ افزایش وزن؛ کبودی یا خونریزی غیرطبیعی؛ بثورات پوستی؛ زخم‌های دهانی؛ یا تب یا گلودردی که پیش از شروع درمان وجود نداشته و با مشکلی که در حال حاضر به خاطرش تحت درمان هستید ارتباطی نداشته باشد.

 

بیماران مسن بیشتر از سایرین در معرض خطر مشکلات گوارشی و خونریزی دهنده هستند.

 

یک واکنش حساسیتی نادر به ایبوپروفن، آنافیلاکسی است که به توجه و مراقبت فوری پزشکی نیاز دارد. آنافیلاکسی، سریعا پیشرفت می‌کند.

 

هنگام بروز خس خس سینه یا مشکل در تنفس، مصرف ایبوپروفن را قطع کرده و با یک مرکز اورژانس تماس بگیرید.

 

قبل از مصرف ایبوپروفن دقت کنید:

در صورت داشتن هریک از موارد زیر، پیش از مصرف ایبوپروفن، پزشکتان را مطلع سازید:

- حساسیت به آسپیرین یا دیگر داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی

- بارداری یا شیردهی

- مصرف داروهای دیگر به ویژه دیگر داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی (مثل ناپروکسن)، آسپیرین، ضدانعقادها (مثل وارفارین)، آنتی بیوتیک ها (سفالسپورین ها)، داروهای ضد سرطان (یک داروی مدر) و والپروئیک اسید یا دیوالپروئکس

- مصرف مشروبات الکلی

- ابتلا به پولیپ‌های بینی مرتبط با آسپیرین؛ زخم یا التهاب در دستگاه گوارش؛ پرفشاری خون؛ هموفیلی یا دیگر مشکلات خونریزی دهنده؛ نارسایی مغز استخوان؛ زخم‌های دهانی؛ یا بیماری‌های کبدی یا کلیوی

 

هنگام مصرف ایبوپروفن توصیه می‌شود

برچسب روی دارو را مطالعه کرده و از دستوراتش پیروی کنید.

 

برچسب سایر داروهای مجاز بدون نسخه را بخوانید تا مطمئن شوید حاوی داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (مثل آسپرین یا ناپروکسن) یا داروهایی که با ایبوپروفن تداخل ایجاد می‌کنند نباشد.

 

اگر ایبوپروفن را برای درد یا تب می‌خورید و درد ظرف 14 روز و تب ظرف 3 روز بهتر نشد یا حتی بدتر شد، با پزشکتان مشورت کنید.

 

ایبوپروفن را به اندازه تجویز شده مصرف کنید.

 

به طور منظم به پزشکتان مراجعه کنید (اگر برای مدتی طولانی قرار است ایبوپروفن مصرف کنید).

 

پیش از انجام هر گونه عمل جراحی یا کارهای دندانپزشکی، پزشک را از اینکه ایبوپروفن مصرف می‌کنید مطلع سازید.

 

ایبوپروفن را دور از دسترس کودکان ، دور از گرما، نور مستقیم یا حرارت مرطوب نگهداری کنید (در این شرایط ایبوپروفن فاسد می‌شود)

 

ایبوپروفن تاریخ مصرف گذشته را دور از دسترس کودکان در توالت دور بریزید.

 

هنگام مصرف ایبوپروفن ، نباید بیش از مقدار مشخص شده بر روی جعبه دارو مصرف کنید، مگر طبق دستور پزشک . این دارو می‌تواند موجب کبودی و خونریزی بیش از حد شود.

 

تا مشخص شدن پاسخ بدنتان به دارو، از رانندگی یا شرکت در فعالیت‌های خطرناک خودداری کنید. این دارو در برخی افراد موجب گیجی، سرگیجه، یا خواب‌آلودگی می‌شود. 


:: بازدید از این مطلب : 925
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 فروردين 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali
برای تمرکز حواس به محیط اطراف دقت داشته باشید به گونه ای که تمام تمرکزتان روی زمان حال باشد. این روش باعث درمان اضطراب می شود حتی در مورد کسانی که نگران آینده هستند و یا استرس و نگرانی های شان از تجربیات گذشته نشات می گیرد.
 اضطراب یکی از رایج ترین مشکلات سلامت ذهن است که اگر درمان نشود کیفیت زندگی را پایین می آورد، ابتکار و خلاقیت را کاهش می دهد و حتی باعث افسردگی می شود. خوشبختانه یک سری روش های خود کمکی وجود دارند که می توانند اضطراب را تا حدودی کاهش دهند و یکی از این روش ها تمرکز حواس است.

برای تمرکز حواس به محیط اطراف دقت داشته باشید به گونه ای که تمام تمرکزتان روی زمان حال باشد. این روش باعث درمان اضطراب می شود حتی در مورد کسانی که نگران آینده هستند و یا استرس و نگرانی های شان از تجربیات گذشته نشات می گیرد.

 
آسان ترین تمرین برای شروع

درک تاثیرات تمرکزحواس برای درمان اضطراب و نگرانی آسان است اما نحوه کاربرد آن در زندگی روزانه شاید کمی مشکل باشد. در این جا ۳ تمرین تمرکز حواس آمده است که می توانید با آن ها خودتان را آرام کرده و روی زمان حال تمرکز کنید. این تمرین ها به هیچ تجهیزاتی نیاز ندارد بسیار آسان هستند حتی کودکان و نوجوانان هم می توانند به راحتی آن ها را انجام دهند.

تمرین ایستاده

روی زمین صاف بایستید. پاها را به عرض شانه ها باز کنید. دست ها را در اطراف بدن آویزان کنید. اگر کفش های پاشنه بلند پوشیده اید آن ها را دربیاورید و بگذارید کف پا ها سطح زمین را لمس کند. چشم ها را ببندید و نفس عمیق و آرام بکشید. زمانی که ریتم نفس های عمیقی که می کشید ثابت شد تمرکزتان را به بدن منعکس کنید.
 
به چگونگی قرار گرفتن کف پاها روی زمین دقت کنید. انگشت های پا را خم کنید و به حس انقباض ماهیچه ها دقت کنید. تصور کنید که به سمت مرکز زمین کشیده می شوید و متوجه می شوید که پاهای تان احساس آرامش می کنند.

تمرین تنفس

تمرین تنفس میزان گردش دی اکسید کربن در خون را تنظیم می کند. و به بدن کمک می کند تا با نشانه های اضطراب و حملات ترس مثل تنفس سریع مقابله کند. در این تمرین فرقی نمی کند نشسته باشید ایستاده یا خوابیده. فقط باید در حالتی باشید که احساس آرامش کنید. چشم ها را ببندید، نفس را داخل بدهید و تا شماره ۳ بشمارید و آرام نفس را بیرون بدهید و تا شماره ۴ بشمارید. به هوایی که وارد بدن می شود و صدای درونتان در هنگام شمارش تمرکز کنید.

تمرین تمرکز حسی

روی زمین در موقعیتی آرام بخش بنشینید و چشم ها را باز نگه دارید. برای چند لحظه چیزهایی که می بینید، می شنوید، می بویید، می چشید و حس می کنید را ثبت کنید. و به تمام این اطلاعات حسی دقت کنید. زمانی که مضطرب هستیم تمام چیزهای که در مقابل مان هستند را نادیده می گیریم زیرا غرق در افکار منفی و ترس های مان شده ایم.
 
این تمرین را هر جا که باشید می توانید انجام دهید. حتی می توانید برای این کار یک شیء کوچک مقابل تان قرار دهید و روی آن تمرکز کنید. وسایل تزئینی و یا وسایل آشپزخانه بهترین انتخاب هستند. آن شیء را در دست بگیرید و به احساسی که دارید تمرکز کنید. با دقت به آن نگاه کنید. چه رنگی است؟ آیا با ضربه زدن به آن صدا می دهد؟ بازجویی و کندوکاو یک شیء می تواند شما را از درون آرام کند.

چه زمانی این تمرین ها را انجام دهیم؟

وقتی دیگر این تمرین ها را یاد گرفتید دیگر نباید گرفتار ترس و نگرانی شوید. هر زمان که احساس کردید دچار اضطراب و ترس و نگرانی شده اید یکی از این تمرین ها را انجام دهید. شاید در ابتدا کمی مشکل باشد اما بعد از چند مرتبه تکرار به راحتی می توانید آن ها را انجام دهید. شاید تمرکز به زمان حال کمی زمان ببرد. پس به خودتان فرصت بدهید تا مهارت تمرین های تمرکز حواس را بیاموزید. 


:: بازدید از این مطلب : 912
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 فروردين 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali
مطالعات متعددی نشان داده است که مصرف مواد غذایی از جمله ماهیمی‌تواند در پیشگیری و درمان بیماری افسردگی بسیار موثر باشد.



ماهی و روغن آن به علت سرشار بودن از اسیدهای چرب امگا ۳ و خواص آنتی‌اکسیدانی فراوانی که دارند می‌توانند خطر ابتلا به روان‌پریشی و بیماری‌های روانی را کاهش دهند. مطالعه‌ای دیگر نشان داده است که کلاژن موجود در ماهی تیلاپیلامی‌تواند در بهبود و درمان زخم‌ها بسیار موثر باشد.

در حالی که ماهی سرشار از پروتئین، ویتامین‌هایی همچون A، B، D و املاح معدنی از جمله کلسیم، فسفر، ید، آهن، مس می‌باشد اما چربی و کلسترول کمی دارد. به طور کلی، مصرف ماهی به طور مکرر و به مقدار کافی می‌تواند خطر ابتلا به افسردگی را تا ۱۷% کاهش دهد. علاوه بر این، ماهی تاثیرات بسیار مثبتی بر سلامتی دارد که در اینجا به برخی از آن‌هااشاره می‌کنیم:
تقویت عملکرد مغز و حافظه
پیشگیری از ابتلا به بیماری زوال عقلی
پیشگیری یا مهار بیماری آلزایمر
پیشگیری و درمان بیماری‌های قلبی عروقی
کاهش خطر تصلب شرایین
کاهش تری‌گلیسرید
کاهش فشار خون
پیشگیری از کمبود ید در بدن
کاهش خطر ابتلا به دیابت
کاهش ابتلا به بیماری‌های کلیوی
کاهش ورم مفاصل
تقویت چشم و کاهش التهاب‌های چشمی
 
مطالب مرتبط


:: بازدید از این مطلب : 937
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 فروردين 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali
كاكل ذرت، خارخاسك، دم گيلاس و آلبالو از جمله گياهان دارويي با كاربردهاي متفاوت هستند كه مهم‌ترين اثربخشي آنها دفع سنگ‌هاي كليوي و مجاري ادراري است.
كاكل ذرت، خارخاسك، دم گيلاس و آلبالو از جمله گياهان دارويي با كاربردهاي متفاوت هستند كه مهم‌ترين اثربخشي آنها دفع سنگ‌هاي كليوي و مجاري ادراري است.
 
دكتر نرگس ساداتي، متخصص فارماكوگنوزي در تشريح خواص گياهان دارويي مفيد مانند كاكل ذرت، خارخاسك، دم گيلاس و آلبالو در دفع سنگ‌هاي كليوي اظهار داشت: كاكل ذرت رشته‌هاي به رنگ زرد يا قهوه‌اي كم‌رنگ است كه به عنوان يك مدر قوي و ضدعفوني‌كننده مجاري ادراري كاربرد سنتي دارد و مصرف آن به همراه خامه خشك‌شده و يا تازه به اندازه، ۸-۴ گرم به‌صورت دم‌كرده روزي ۳ بار توصيه مي‌شود. اين متخصص گياهان دارويي با هشدار به عوارض اين گياه دارويي گفت: تحريك انقباضات رحم در خرگوش‌ها توسط كاكل ذرت به اثبات رسيده از اين رو مصرف اين داروي گياهي به زنان باردار و شيرده توصيه نمي‌شود.

تسهيل‌كننده تصفيه خون

وي در ادامه با اشاره به اينكه گياه خارخاسك از خانواده اسفندها است افزود: قسمت مورد استفاده اين گياه ميوه، دانه، برگ، ريشه و گاهي كليه اعضاء گياه مي‌باشد ولي بيشتر از همه ميوه آن مورد استفاده قرار مي‌گيرد. دكتر ساداتي اين گياه را به عنوان دفع‌كننده سنگ‌هاي مجاري ادراري و تسهيل‌دهنده عمل تصفيه خون و اعمال كبدي معرفي كرد و در خصوص نحوه مصرف آن گفت: ميوه اين گياه روزي سه بار در روز به مقدار ۲ تا ۴ گرم به‌صورت دم كرده بايد مصرف شود.

دم‌كرده دم آلبالو و گيلاس

اين متخصص فارماكوگنوزي با بيان اين مطلب كه دم گيلاس داراي حداقل ۲ درصد تركيبات فنليك است گفت: مواد تشكيل‌دهنده دم گيلاس كاتچين، تانن‌ها، گليكوزيدهاي سيانوژنيك، فلاوونوئيدها، لكوآنتوسيانين‌ها، پورين‌ها، اسيدهاي ساليسيليك و فنل‌ها، آنيون‌هاي كلر و ازت و كاتيون‌هاي پتاسيم، آهن، كلسيم، منيزيم و سديم است و مقداري تركيبات ژينستين و پرونتين اولئانوليك اسيد، نارينجنين و كورستين در دم گيلاس وجود دارد. وي ادامه داد: دم گيلاس به عنوان داروي مدر مصرف سنتي دارد و مقدار مصرف آن ۴-۲ گرم روزي ۳ بار به‌صورت دم‌كرده در يك فنجان است همچنين مخلوط آن با دم آلبالو به عنوان داروي سنگ‌شكن مصرف سنتي دارد.

ديورتيك را با آب زياد مصرف كنيد

اين متخصص فارماكوگنوزي با تاكيد بر اينكه ديورتيك بايد با مقادير زياد آب مصرف شود، گفت: ميزان مصرف روزي دو بار هر بار يك قاشق غذاخوري از پودر ديورتيك در يك ليوان آب جوش به مدت ۱۰ دقيقه دم‌كرده و پس از صاف كردن مصرف كرد. وي افزود: يون‌ها و قندهاي موجود در اين فرآورده مشابه مدرهاي اسموتيك و سبب تسهيل دفع آب و مهار جذب مجدد آب و املاح مي‌شود و روغن‌هاي فرار موجود در برگ پونه به علت اثرات ضد اسپاسم موجب شل شدن عضلات صاف مجاري ادراري و باعث تسهيل خروج سنگ مي‌شود. دكتر ساداتي با بيان اين مطلب كه مصرف مداوم اين فراورده بايد تحت نظر پزشك و با كنترل الكتروليت‌ها (به‌خصوص سديم و پتاسيم) صورت گيرد بيان كرد: اختلال آب و الكتروليت (مقادير زياد) واكنش‌هاي حساسيتي در افراد حساس، مانند كهير ايجاد مي‌كند.
 

درمان‌كننده كم‌كاري

دكتر ساداتي به اشكال دارويي گياهي مورد استفاده در سنگ كليه از جمله ديورتيك اشاره كرد و اظهار داشت: اين فراورده دارويي به‌صورت پودر ۱۰۰ گرمي در بازار دارويي موجود است كه حاوي ۴/۵۷ دم آلبالو، ۲۵ درصد ميوه خارخاسك، ۸/۸ درصد كاكل ذرت و ۸/۸ درصد برگ پونه است. وي ادامه داد: اين دارو در درمان ادم ناشي از نارسايي احتقاني قلب (CHF) كم‌كاري كليه، دفع سنگ مجاري ادراري و عفونت ادراري و پرفشاري خون (HBP) مصرف دارد.

وي همچنين فرآورده دارويي ديگر به نام سنكل (SANCOL) كه به شكل قطره در بازار دارويي ايران موجود است را معرفي كرد و بيان داشت: اين فرآورده شامل ۲۵ درصد عصاره رازيانه، ۵/۱۲ درصد عصاره دانه زيره سبز، ۵/۱۲ درصد عصاره برگ بو، ۵/۱۲ درصد دم گيلاس، ۵/۱۲ درصد كاكل ذرت، ۵/۱۲ درصد عصاره ميوه خارخاسك و ۵/۱۲ درصد تخم خربزه است.
 
دكتر ساداتي ادامه داد: تركيبات موثر موجود در گياهان قطره سنكل حاوي اثرات مدر و شل‌كننده عضلات صاف مجاري ادرار دارد كه خروج سنگ را تسهيل كرده و اثر ضد اسپاسم دارد و همچنين عصاره رازيانه علاوه بر افزايش جريان ادرار سبب افزايش ترشح سديم در ادرار نيز مي‌شود به‌علاوه تركيبات موجود در اين قطره داراي خاصيت ضدميكروبي بوده و بيشتر بر باكتري گرم مثبت موجود در ادرار اثر مي‌گذارند.
 
اين متخصص فارماكوگنوزي با اشاره به اينكه اين فرآورده در دفع سنگ مجاري ادرار (حداكثر قطر سنگ ۷ ميلي‌متر) و تسكين دردهاي كليوي و ضدعفوني كردن مجاري ادرار موثر است گفت: مقدار مصرف آن در بزرگسالان روزي سه بار هر بار ۶۰-۵۰ قطره در يك فنجان آب سرد بعد از غذا و در موارد حاد به مدت يك ماه مصرف آن توصيه مي‌شود.
 
وي افزود: به منظور پيشگيري از تشكيل مجدد سنگ، ۳۰ قطره ۲ تا ۳ نوبت در روز به مدت يك هفته در هر ماه و در كودكان تا سن ۱۲ سال ۲۰-۱۰ قطره وابسته به سن كودك سه نوبت در روز همراه با مقادير زياد آب در طول مصرف اين دارو توصيه مي‌شود. دكتر ساداتي با تاكيد بر اين مطلب كه مصرف مداوم اين فرآورده بايد تحت نظر پزشك و با كنترل الكتروليت‌ها به‌ويژه سديم و پتاسيم همراه باشد گفت: مصرف اين فرآورده در دوران بارداري و شيردهي به اثبات نرسيده است. 


:: بازدید از این مطلب : 954
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 فروردين 1396 | نظرات ()